
Tytuł projektu brzmi „Zakup i wdrożenie systemu zapewniającego uruchomienie e-usług na lotnisku Zielona Góra w Babimoście dla obywateli, administracji i podmiotów gospodarczych w zakresie poprawy jakości usług i bezpieczeństwa”.
Przedmiotem projektu jest rozwój i wdrożenie usług elektronicznych na lotnisku Zielona Góra/Babimost.
Beneficjentem projektu jest spółka powołana przez samorząd Województwa Lubuskiego, który posiada 100% udziałów – Lotnisko Zielona Góra/Babimost sp. z o. o.
Projekt zakłada rozwój technologii informacyjno-komunikacyjnych w Porcie Lotniczym Zielona Góra – Babimost oraz Województwie Lubuskim i wzrost ich wykorzystania przez mieszkańców regionu w zakresie bezpiecznego użytkowania przestrzeni powietrznej CTR Lotniska Zielona Góra – Babimost, poprawą dostępu mieszkańców, instytucji i służb odpowiadających za bezpieczeństwo do elektronicznych usług.
Ze względu na specyfikę Portu Lotniczego oraz coraz większe wykorzystanie bezzałogowych statków powietrznych (dronów), mieszkańcy, instytucje oraz służby bezpieczeństwa powinny zwiększać świadomość w zakresie bezpiecznego wykorzystywania przestrzeni kontrolowanej lotniska. Uruchomienie e-usług w zakresie monitorowania i informowania użytkowników o bieżącej sytuacji, a także możliwość uzyskania zgodny na wykonywanie lotów w strefie zainteresowania znacznie zwiększy poziom świadomości użytkowników oraz transportu powietrznego.
Kluczowym elementem projektu także zapewnienie bezpieczeństwa danych oraz procesów.
Projekt obejmuje zakup niezbędnego sprzętu, oprogramowania oraz wykonania infrastruktury teleinformatycznej mających na celu wdrożenie systemu monitorowania i informowania jako podstawy uruchomienia platformy e-usług dla petentów, w tym mieszkańców, podmiotów gospodarczych, instytucji oraz służb bezpieczeństwa.
W ramach projektu Administrator Bezpieczeństwa Informacji oraz inne osoby związane z tematem bezpieczeństwa danych osobowych otrzymają narzędzie wspierające bieżącą pracę zgodnie z przepisami prawa polskiego oraz najnowszymi zmianami w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/679.
Biorąc pod uwagę coraz szerszy dostęp do Internetu oraz jego upowszechnienie w większości dziedzin życia, zdolność administracji publicznej do realizacji zadań drogą elektroniczną jest ważnym zadaniem oraz warunkiem uzyskania postępu w budowie społeczeństwa informacyjnego.
Głównym celem projektu jest wzrost stopnia wykorzystania e-usług w obsłudze Portu Lotniczego Zielona Góra/Babimost.
Realizacja celu głównego zaowocuje poprawą dostępu do e-usług użytkowników Bezzałogowych Statków Powietrznych i podmiotów gospodarczych, służb administracji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i personelu lotniska, obywateli, organów administracji publicznej oraz władz Województwa Lubuskiego i osób niepełnosprawnych.
Rozwój e-usług świadczonych w ramach projektu przełoży się na realizację celu strategicznego projektu jakim jest poprawa konkurencyjności regionu. Z uwagi na charakter jaki posiada port lotniczy Zielona Góra/Babimost projekt ma charakter projektu o znaczeniu regionalnym.
Do celów szczegółowych należą:
- Poprawa dostępu administracji, podmiotów gospodarczych oraz indywidualnych użytkowników do e-usług o znacznym stopniu interakcyjności
- Unowocześnienie infrastruktury teleinformatycznej lotniska
- Zwiększenie wymiany informacji o zdarzeniach związanych z operacjami lotniczymi w relacji typu A2A, A2B, A2C
Dzięki wdrożeniu projektu zwiększy się efektywności oraz komfort pracy obsługi lotniska. Pracownicy będą odciążeni od czasochłonnego przygotowywania dokumentów w wersji papierowej, pozyskiwania danych poprzez „ręczny” przegląd dokumentacji. Automatyzacja wielu procesów zmniejszy straty czasu pracy. Ograniczeniu ulegnie także zużycie papieru.
Dzięki realizacji projektu ulegnie poprawie także wizerunek beneficjenta. Spółka poprzez stosowanie cyfrowych narzędzi kontaktu z wykazanymi grupami docelowymi będzie postrzegane jako innowacyjna i przyjazna mieszkańcowi.
Wdrożenie projektu umożliwi osiągnięcie wielorakich korzyści dla obywateli i firm w kontaktach z e-administracją oraz dla administracji, w tym Beneficjenta. Do najważniejszych z nich możemy zaliczyć:
- dostępność usług w jednym miejscu (Internecie);
- możliwość załatwienia oraz sprawdzenia stanu sprawy w dowolnym miejscu i czasie;
- oszczędność czasu i szybkość załatwienia sprawy;
- umożliwienie osobom niepełnosprawnym załatwienia spraw bez potrzeby wychodzenia z domu;
- nieograniczone godziny urzędowania;
- oszczędności materiałowe w spółce;
- poszerzenie katalogu usług publicznych dostępnych drogą elektroniczną;
- możliwość korzystania z infrastruktury umożliwiającej wymianę danych pomiędzy urzędami administracji publicznej;
- standaryzacja wymiany danych, ograniczenie duplikowania czynności;
- zmniejszenie kosztów funkcjonowania administracji (przesyłanie papierowych dokumentów opatrzonych jak do tej pory tradycyjnymi stemplami i podpisami można zastąpić obiegiem elektronicznym);
- bezpieczne komunikowanie się z oddziałami jednostek administracji, pracownikami znajdującymi się poza siedzibą (pracujący w terenie za pomocą mobilnych technologii mogą w dowolnej chwili połączyć się z systemem informatycznym);
- możliwość archiwizowania dokumentów w postaci elektronicznej, szybkość i łatwość odnalezienia dokumentów archiwalnych;
- zaoszczędzenie czasu potrzebnego do obsługi petenta;
- ograniczenie ryzyka zaistniałych pomyłek.
Projekt przyczyni się także do upowszechnienia wykorzystania Internetu oraz narzędzi komunikacyjnych w życiu codziennym mieszkańców i przedsiębiorców, co spowoduje ich:
- zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej;
- podniesienie jakości życia mieszkańców;
- zwiększenie atrakcyjności turystycznej;
- podniesienie jakości życia turysty przebywającego na terenie miasta i gminy.
Do efektów długofalowych (na poziomie oddziaływania) projektu należy zaliczyć:
- Zwiększenie liczby użytkowników korzystająca z e-usług publicznych w kontaktach z administracją.
- Wdrożenie rozwiązań elektronicznych podnoszących jakość i skuteczność działania.
- Zwiększenie wydajności podmiotów korzystających w usług elektronicznych świadczonych przez spółkę.
- Ułatwiony dostęp do informacji poprzez świadczone e-usługi
- Poprawa wizerunku lotniska
- Podniesienie jakości świadczonych usług
Zwiększenie konkurencyjności lotniska
Okres realizacji projektu obejmuje II kw. 2023 do IV kw. 2023 roku.
Wartość ogółem projektu: 7,57 mln PLN
Dofinansowanie z UE: 5,24 mln PLN